skip to Main Content
manuele therapie amsterdam west
Pijneducatie in Amsterdam West?

Hallo, wij zijn Jeanne en Andries, manueel therapeuten en specialisten chronische pijn revalidatie en pijneducatie van Groepspraktijk de Vries. Samen met onze collega’s helpen we u graag met behulp van Manuele Therapie.

U kunt direct een afspraak maken!

  • Gecontracteerd bij alle zorgverzekeraars.
  • Aandacht voor u en uw zorg.
  • Snel een afspraak, ook `s avonds
  • Alle therapeuten BIG- en CKR-geregistreerd.
BEL 020 – 6824166 WHATSAPP MAIL

Telefonisch bereikbaar: werkdagen van 9.00-17.00 uur. (Behandelen van 7.30-19.00 uur)

Pijneducatie in Amsterdam West?

Hallo, wij zijn Jeanne en Andries, manueel therapeuten en specialisten chronische pijn revalidatie en pijneducatie van Groepspraktijk de Vries. Samen met onze collega’s helpen we u graag met behulp van manuele Therapie..

U kunt direct een afspraak maken!

WHATSAPP

Telefonisch bereikbaar: werkdagen van 9.00-17.00 uur. (Behandelen van 7.30-19.00 uur)

manuele therapie amsterdam west

Pijneducatie

Pijneducatie heeft als doel u te leren zo goed mogelijk met uw klachten om te gaan en is erop gericht om het algemeen functioneren te verbeteren, ondanks de pijn.

Pijn

Pijn is essentieel voor het behoud van leven. Het heeft een signaalfunctie. Zodra we pijn ervaren of dreigen te ervaren wordt dit als waarschuwing gezien. We komen onmiddellijk in actie; een terugtrekreflex treedt op en we willen de pijn stoppen of voorkomen, kortom we willen controle krijgen over het onaangename dat ons lichaam bedreigt.

Acute pijn

Acute pijn is een manier waarmee het lichaam laat weten dat er iets mis is en dat daar iets aan gedaan moet worden. We voelen acute pijn, omdat zenuwuiteinden sterk geprikkeld worden of beschadigd raken, waarna de pijn via de zenuwen aan de hersenen wordt doorgegeven. De pijn wordt meestal als ‘scherp’ of ‘schrijnend’ beschreven.

Chronische pijn

Chronische pijn is pijn die steeds terugkomt of langer dan drie maanden duurt. De schakelingen tussen de zenuw en de hersenen wordt sneller en gevoeliger. Er wordt een grotere projectie van het pijnlijke lichaamsdeel weergegeven in de hersenen. Er wordt pijn waargenomen, maar op de plek waar de pijn gevoeld wordt, is niet of nauwelijks iets meer aan de hand. De pijn heeft geen waarschuwende functie meer, het alarmsysteem is te scherp afgesteld.

Omgaan met chronische pijn:

  • Opbouw van activiteiten.

Normaliter bouwt u op geleide van pijn uw activiteiten op. Bij acute pijn is dit ook de beste methode. Echter is bij chronische pijn het alarmsysteem onbetrouwbaar en te laat. Hierdoor kunt u uw activiteiten niet uitbreiden op geleide van de pijn. Tijdsgebonden opbouw is de manier om bij chronische pijn uw activiteiten op te bouwen. Hierbij wordt er eerst bepaald wat u nu aan kan en wordt vanuit daar opgebouwd. De tijd bepaalt hierin hoelang u iets doet, niet de pijn! De pijn wordt hierdoor onbelangrijker. Een betere verdeling en opbouw is dus essentieel.

Het is belangrijk om een goede opbouw te hebben in activiteiten. Een natuurlijke houding en volop beweging is hierbij belangrijk. Geen geboden en verboden, deze blijken niet te helpen. Uw denken en verwachtingen spelen ook een belangrijke rol. Wanneer u verwacht dat een bepaalde activiteit goed voor u is, ervaart u minder pijn tijdens de activiteit. Het tegenovergestelde geldt hierbij ook. Wanneer u angst heeft om te bewegen ervaart u vaak ook meer pijn.

  • Invloed omgeving en situatie.

Stress met een concreet doel, een zinvolle activiteit of gevaar zorgen ervoor dat u de pijn minder waarneemt. Echter, stress zonder concreet doel, geeft meer pijn, uw zenuwstelsel is alerter. Bijvoorbeeld in de werksituatie of deadlines die moeten worden gehaald. Wat werkt dan wel? Afleiding werkt, maar niet om over uw grenzen heen te gaan. Dit kunt u gebruiken in opbouw van activiteiten. Wanneer u gaat wandelen met meerdere personen heeft u een goede afleiding, let er dan wel op dat u niet over uw grens heen gaat!

  • Bio-Psycho-Sociaal model

We benaderen pijn vanuit dit model, biologische factoren hebben te maken met het lichaam. Verschillende factoren hebben invloed op de pijn, bv. veel (spier)spanning, ziekte, infectie, vermoeidheid, functie verlies in een lichaamsdeel of beschadiging.

Psychische factoren hebben te maken met het geestelijke. Ook hier hebben verschillende factoren invloed op de pijn. Uw karakter, bent u perfectionistisch, prestatiegericht of hebt u een grote controle behoefte? Deze eigenschappen leiden over het algemeen tot meer klachten, omdat mensen vaker over hun grens heen gaan. Maar ook uw levensstijl, therapietrouw, motivatie, angst, schuldgevoel of frustratie, negatieve gedachtes of pijn en de oorzaken hiervan zijn van invloed op uw pijn.

Sociale factoren hebben te maken met uw omgeving. Hierin hebben verschillende factoren invloed op uw pijn, bv. arbeid, relatie, gezinsrol, vrije tijdsbesteding, wonen, overlijden van een dierbare, een ongeluk dat u is overkomen. Energievreters zoals letselschade en onzekerheid over toekomst hebben ook invloed op uw pijn.

  • Waarom stress verminderen?

Langdurige stress vergroot de kans op gezondheidsschade. Bij al aanwezige ziekte wordt het herstel bemoeilijkt door stress.

  • Belasting-belastbaarheid

We streven naar een balans hiertussen. Belasting is wat u krijgt te verwerken, dus stressoren. Belastbaarheid is hoe u met de belasting omgaat, bijvoorbeeld coping (de manier waarop u met problemen of stress omgaat) of lichamelijke conditie. Sociale steun is hierin erg belangrijk, het is een gezamenlijk proces. De behandeling is gericht op: verminderen van psychosociale belasting (draaglast); verbetering van individuele vaardigheden; hoe om te gaan met de klachten (draagkracht) en verbetering van sociale ondersteuning (draagvlak).

  • Wat kunt u er zelf aan doen?

Fitheid en conditie verbeteren, uw activiteiten over de dag en week verdelen en bewegingen maken die bij u passen tijdens de activiteit. Minder piekeren over uw pijn, bedenk wat uw pijnklachten uitlokt of versterkt. Leid uw aandacht af van de pijn en voorkom negatieve gedachten en stress. Zoek ontspanning, doe elke dag wat leuks!

Wilt u meer weten? De website www.retrainpain.org/nederlands geeft geweldig veel goede informatie.

Bent u geïnteresseerd?

Wilt u meer weten over onze behandelingen of wilt u een afspraak maken?
Bel, app of mail ons, wij staan u graag te woord.

Cliënten over ons

Emine

"Vriendelijkheid van iedereen en van de gastvrouw ze is altijd vrolijk. De vertrouwen en de kunde van mijn eigen fysiotherapeut Andries, ik ben super trots op hem!!!!!"

Jayla

"Top Top TOP!!!"

Sjoerd

"Toont interesse, expertise op mijn gebied"