skip to Main Content
Zwemmen, Zwemles, Zwembad, Zee, Baatnjes, Zwem, Zwemmen Fysio, Zwemmen Fysiotherapie, Zwemmen Fysiotherapeut, Zwemles Fysio, Zwemles Fysiotherapie, Zwemmen Fysiotherapiepraktijk, Zwemles Fysiotherapeut, Zwemles Fysiopraktijk, Baantjes Fysio, Baantjes Fysiotherapie, Conditie Zwemmen, Spieren Zwemmen, Botten Zwemmen, Zwemmen Artrose, Zwemmen Osteoporose, Zwemmen Ademhaling, Zwemmen Conditie

Zwemmen; is het echt zo gezond?

Zwemmen is meer dan een een leuke bezigheid. Het is namelijk uitstekend voor zowel uw lichamelijke als geestelijke gezondheid. De voordelen strekken veel verder dan alleen het verbeteren van uw conditie. In vergelijking met andere sporten is het minder schadelijk en u krijgt  tegelijkertijd een full body workout. U traint zowel uw onder- als bovenlichaam. In de nieuwste blog van Diana Hagenaars leest u meer over de vele voordelen van het zwemmen.

Voordelen van zwemmen

Aan zwemmen zitten zoveel voordelen. Op hele warme dagen is het een ideale sportactiviteit om te ondernemen in tegenstelling tot bijvoorbeeld hardlopen. U koelt lekker af en u traint tegelijkertijd uw hele lichaam. Wist u dat het ook heel goed werkt als u wilt afvallen?

Hieronder vindt u nog meer voordelen die hieraan gekoppeld zijn:

U verbrandt meer calorieën

Tijdens het zwemmen verbrand u een groot aantal calorieën. Zo staat een half uur gelijk aan 10 kilometer hardlopen en verbrand u maar liefst 300 kcal. Hierbij is het wel van belang om dan continue baantjes te trekken en niet te dobberen.

 

Het versterkt de spieren en botten

Het water biedt een constante weerstand, waardoor we langzaam spiermassa opbouwen. Bij het afwisselen van verschillende zwemslagen heeft uw lichaam daar nog meer profijt van. Daarnaast is het een activiteit die de botten niet belast, maar de zwembewegingen zorgen wel voor een toename van botdichtheid in de wervelkolom, heupen en benen. Mensen met osteoporose ervaren zwemmen als plezierig en zonder nadelen.

 

Minder risico op hart- en vaatziekten

Net als andere cardiovasculaire activiteiten verlaagt zwemmen het risico op hart- en vaatziekten. Het verlaagt uw bloeddruk en uw cholesterol. Hierbij is het wel belangrijk om minimaal drie keer per week, 30 minuten lang te gaan zwemmen.

 

Het is een ideale activiteit voor mensen met artrose

Mensen met artrose hebben vaak last van gewrichtspijn. Hierbij is het juist belangrijk om te blijven bewegen. Rust roest, dat geldt zeker bij een aandoening als artrose. Het is een low-impact sport. Het water biedt overal ondersteuning en de belasting op de gewrichten is minimaal. Daarnaast worden de spieren snel en goed getraind.

 

Herkent u zich in de bovenstaande klachten en vraagt u zich af of zwemmen goed is bij uw herstel?

Neem dan contact op met onze praktijk om er zeker van te zijn dat het van toegevoegde waarde is binnen jouw herstel. U kunt ook bellen naar 020 – 682 41 66 of een mail sturen naar info@groepspraktijkdevries.nl voor meer informatie.