Zittend werk ADVIES

Hieronder een vertaald artikel van Eric Peper met tips betreffende zittend werk. Dit om een klachten ten gevolgen van zittend werk, ook wel het S.I.S. (stress immobility syndrome) genoemd, te voorkomen of te verminderen.


Stress Immobiliteit Syndroom:


Werken met de computer, tablet of smartphone geeft vaak klachten aan de nek. Jong volwassenen die zijn opgegroeid met computers en mobiele telefoons ervaren vaak pijn, gevoelloosheid of pijnscheuten in de nek. Meer dan 30% geeft ook aan last te hebben van pijnscheuten in de heup en lage rug. Daarbovenop ervaren vrouwen tweemaal zo vaak pijnscheuten in de nek als mannen (Korinen and Pääkkönen, 2011).

Soortgelijke bevindingen zijn kortgeleden gedaan in het onderzoek van Peper and Gibney bij studenten van de San Fransisco State University. Toen werden deze klachter vaker waargenomen terwijl de werkdruk toenam tegen het einde van een semester.
Op het werk ervaren veel patiënten vermoeidheid, nek-, rug- en schouderklachten wanneer ze veel met de computer werken. Hoewel meerdere factoren bijdragen aan deze klachten zoals een verkeerde afstelling van het kantoormeubulair, werkbelasting en stress, wordt bovenal immobiliteit (het niet bewegen) als hoofdoorzaak gevonden.


Om het Stress Immobiliteit Syndroom te voorkomen implementeer dan het volgende in je dagelijkse routine:

- Neem elk uur een minipauze van 5 minuten (Verschillende studies van het "Internal Revenue Service" tonen aan dat werknemers die gebruik maakten van deze minipauzes een significante vermindering van klachten rapporteerden.)

- Wanneer er spanningsklachten of er een vermoeid gevoel optreedt ga dan niet "snacken" maar maak in plaats daarvan een korte wandeling of wees actief op een andere manier.

- Maak elke 30 minuten ruimte voor een rek-, relax- of mobilisatie-oefening.

- Installeer een programma op je computer dat automatisch om de zoveel tijd een korte pauze inlast. Een goed programma hiervoor is StressBreak

- Doe aan zogenaamde micro-pauzes. Dat wil zeggen dat je elke 30 tot 60 seconden je lichaam en ledematen schudt.

- Verlaat je computer tijdens de vaste pauzes op het werk.

- Eet geen lunch achter je computer.

- Sta op of loop heen en weer tijdens vergaderingen.

- Drink veel water (dit zorgt er ook voor dat je vaker naar de toilet looptt)

- Zorg dat de printer ver van je werkplek af staat zodat er gelopen moet worden om de geprinte docmenten te bemachtigen.

- Sta op wanneer je telefoneert of wanneer je met een collega praat.

Wanneer mensen deze nieuwe gewoontes implementeren in hun dagelijkse werkzaamheden zullen ze een aanzienlijke vermindering ervaren van de symptomen en een aanzienlijke verbetering ervaren in de kwaliteit van hun leven en gezondheid (Peper & Gibney, 2004; Wolever et al, 2011).

 

 

 



Bron: onbekend



sitemap Groepspraktijk De Vries

kernwoorden

fysiotherapie
fysiotherapeut
manuele therapie
manueel therapeut
haptonomie
haptonoom
groepspraktijk
medische fitness
fitness
bewegen
beweegprogramma
arbo
rug
rugklachten
nek
nekklachten
schouder
schouderklachten
hoofdpijn
preventie
ademtherapie
agis
bos en lommer
amsterdam
west
beweegkuur
 
Deze website wordt onderhouden met cms pprzz® een product van ontwerpbureau TWEED in Vinkeveen